KESTÄVÄT LIIKETOIMINTAKÄYTÄNNÖT

 

Me IDÉ House of Brandsilla otamme vastuullisuuskysymykset vakavasti, ja tästä syystä pyrimme omalla toiminnallamme edistämään alan läpinäkyvyyttä ja vastuullisempia toimintamalleja. Haluamme näyttää alallamme esimerkkiä hyvistä liiketoimintatavoista, ylläpitämällä arvostuksen ihmisiä, yhteiskuntaa ja ympäristöä kohtaan kaikessa toiminnassamme. Tavoitteenamme on lisätä läpinäkyvyyttä kaikissa tuotantoketjun vaiheissa aina tuotannosta toimitukseen asti.

Arvostamme asiakkaidemme sitoutumista vastuullisuuteen ja haluamme tehdä kestävien vaihtoehtojen valitsemisen tuotemedia-alalla helpoksi. Tällä tarkoitamme mm. vastuullisempien materiaalien sekä kestävämpien ja ympäristöystävällisempien valmistus- ja toimitustapojen valintaa, unohtamatta ehkä tärkeintä, eli laadukkaita ja pitkäikäisiä tuotteita. Uskomme, että kestävämpi tulevaisuus on meidän kaikkien yhteinen asia, joten parhaiten voimme vaikuttaa siihen yhdessä.

 

 

 

Vastuulliset hankintamenetelmät ovat yksi tärkeimmistä työkaluistamme kestävien liiketoimintakäytäntöjen ylläpitämisessä. Saadaksemme luotettavaa tietoa koko arvoketjusta, käymme aktiivista vuoropuhelua tavarantoimittajiemme kanssa. Samalla pystymme tukemaan ja vahvistamaan kumppaneidemme mahdollisuuksia täyttää asettamamme vaatimukset tuotantoketjussa. Haastamme heitä muokkaamaan omaa toimintaansa ja tuotteitaan niin, ettei niistä aiheudu haittaa ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristölle missään vaiheessa.

Asiakkaanamme voit olla varma, että hankimme aina tuotteita luotettavilta valmistajilta, jotka asettavat korkeat vaatimukset omalle tuotannolleen.

Lue vastuullisuusraporttimme

OVATKO KESTÄVÄ KEHITYS JA YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN SAMA ASIA?

Ei, ei oikeastaan. Paremman ympäristövalinnan tekeminen tarkoittaa toimimista tavalla, joka kuormittaa ympäristöä mahdollisimman vähän. Termi kestävä kehitys kattaa kuitenkin vielä enemmän kuin vain ympäristönäkökulman. Kestävän kehityksen luomiseksi on huomioitava kolme eri osa-aluetta: ympäristö, sosiaalinen kehitys sekä talous. Tätä kutsutaan kestävän kehityksen kolmeksi pilariksi, ja näiden kolmen pilarin välinen yhteys ratkaisee sen, onko jokin kestävää. Me teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että otamme nämä kaikki kolme eri osa-aluetta huomioon omassa toiminnassamme. Tässä alla on muutamia käytössämme olevia keinoja.

 

CODE OF CONDUCT

Me IDÉ House of Brandsilla pyrimme kestävään liiketoimintaan, joka kunnioittaa ihmisiä, yhteiskuntaa ja ympäristöä. Eettinen ohjeistuksemme tavarantoimittajille (Code of Conduct) perustuu kansainvälisiin ihmisoikeuksia ja työntekijöiden oikeuksia koskeviin säädöksiin sekä sisältää vaatimuksia korruption torjuntaan, eläinten hyvinvointiin sekä ympäristön huomioimiseen liittyen. Nämä ohjeistuksemme muodostavat vakaan perustan kestävän kehityksen työllemme.

 

YHTEISTYÖKUMPPANIMME

Odotamme kumppaneiltamme määrätietoista työtä ohjeittemme ja vaatimuksiemme noudattamiseksi. Valitsemme tavarantoimittajamme tarkasti valikoiden, ja pyrimme keskittämään hankintamme pitkäaikaisille yhteistyökumppaneillemme, joiden kanssa olemme voineet kehittää yhteistyötä jo monen vuoden ajan. Auditoimme yhteistyökumppaneidemme toimintaa myös digitaalisen ESG-kyselyn avulla, joka auttaa meitä tunnistamaan riskejä ja edistämään kumppaneidemme vastuullisia toimintamalleja. Kun me voimme luottaa partnereihimme, voit sinä asiakkaana luottaa siihen, että olet turvassa kanssamme.

 

HIILIJALANJÄLKI & ILMASTOKOMPENSAATIO

Olemme tehneet Scope 1 ja 2 tason hiilijalanjälkilaskentaa vuodesta 2019 CEMAsys-kumppanimme tarjoamien kansainvälisen GHG-protokollan mukaisten laskentatyökalujen ja -käyttömoduulien avulla. Päästöjen minimoimistavoitteidenasetannan lisäksi CEMAsys on auttanut meitä löytämään tehokkaan tavan kompensoida omasta toiminnastamme kaikissa toimintamaissamme johtuvia Scope 1 ja 2 -tason kasvihuonekaasupäästöjä. Jo kahtena vuonna peräkkäin olemme investoineet puunistutusprojektiin "Thor Heyerdal Climate Park:issa", joka sijaitsee Ayeyarwadyn alueella Myanmarissa. Hanke on sertifioitu ja yhteneväinen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa yhteiskunnan ja ympäristön parantamiseksi. Yksi mangrovepuu sitoo hiiltä enemmän kuin mikään muu ekosysteemi, jopa yhden tonnin 20 vuoden aikana. 2500 ostetulla istutettavalla puulla IDÉ kompensoi vuoden 2022 päästöjään moninkertaisesti.

 

YMPÄRISTÖPOLITIIKKAMME

Olemme sitoutuneet vähentämään ympäristövaikutuksiamme ja jatkuvasti parantamaan ympäristötuloksiamme. Pyrimme kaikessa kestävään liiketoimintaan, joka kunnioittaa ihmisiä, yhteiskuntaa ja ympäristöä. Tämä on olennainen osa liiketoimintastrategiaamme ja toimintatapaamme. Kannustamme kaikkia asiakkaitamme ja toimittajiamme tekemään samoin.

 

SERTIFIOINTIMME JA JÄSENYYTEMME

EETTINEN KAUPANKÄYNTI JA SOSIAALINEN VASTUU

Me IDÉ House of Brandsissa määrittelemme sosiaalisen vastuun "pitkäaikaiseksi sitoutumiseksi kaupalliseen menestykseen eettisiä arvoja, ihmisiä, ympäristöä ja luontoa kunnioittavilla työmenetelmillä". Työolot tehtaissa ja kansainväliset ihmisoikeudet ovat aina olleet meille etusijalla. Pyrimme säännöllisesti järjestämään vierailuja käyttämissämme tehtaissa joko omien työntekijöidemme tai kolmansien osapuolien toimesta, mutta koska emme jatkuvasti voi olla paikan päällä, tarvitsemme muitakin keinoja varmistaa kaupankäyntimme eettisyys.

Ethical Trade Norway (EHN) on jäseniensä yhdessä muodostama eettistä liiketoimintaa edistävä järjestö, jonka tavoitteena on varmistaa vastuullinen liiketoiminta koko toimitusketjussa. Järjestöön kuuluvat yritykset ja muut toimijat näin ollen myötävaikuttavat ihmisoikeuksien toteutumiseen sekä työolojen ja ympäristön parantamiseen.

 

Miksi IDÉ on EHN:n jäsen?

EHN on johtava eettisen kaupan osaamisympäristö Norjassa ja koko Pohjoismaissa, ja tarjoaa meille tärkeitä työkaluja ja resursseja, jotta voimme työskennellä tehokkaasti eettisen kaupan hyväksi. Yhteistyömme EHN:n kanssa velvoittaa meitä tarkastelemaan toimintaamme ja tekemään tarvittavia muutoksia kehityksessämme kohti kestävämpää liiketoimintaa. Siksi työskentelemmekin aktiivisesti luodaksemme konkreettisia parannuksia työ- ja ympäristöolosuhteisiin toimitusketjuissa, ja näistä toimista raportoimme EHN:lle vuosittain. Raportit ovat julkisia.


 

ECOVADIS

IDÉ House of Brands on saavuttanut hopeamitalin EcoVadisin arvioinnissa kestävän kehityksen suorituskyvystämme, ja sijoituimme 25 %:n parhaan joukkoon kaikista tähän arviointiin osallistuvista yrityksistä maailmanlaajuisesti.

EvoVadis sølv

Mikä on EcoVadis?

EcoVadis tarjoaa järjestelmän, jonka avulla yritykset voivat arvioida oman ja toimitusketjunsa sosiaalisen vastuun (CSR) tasoa. Se tarjoaa vastuullisuusarviointiin yhteisen alustan, johon kuuluu yhteinen tulostaulukko, vertailukriteerit ja toiminnan parantamisen työkaluja. Arviointi kattaa 21 yhteiskuntavastuun indikaattoria neljällä pääteemalla: ympäristö, työntekijät ja ihmisoikeudet, eettiset toimintatavat sekä hankintojen vastuullisuus.

 

Mitä teimme saadaksemme EcoVadis-luokituksen?

Arvioinnin saamiseksi olemme esittäneet dokumentaatiota kaikilta neljältä eri alueelta. Ei riitä, että esittelemme vain asiakirjan, jossa sanotaan, että teemme jotain – meidän on myös osoitettava, että todella teemme niin kuin sanomme. Tämä on erittäin perusteellinen prosessi, joka vaatii paljon yhteistyötä useiden IDÉ House of Brandsin tiimien kesken.

Mitkä ovat EcoVadis-luokituksen tärkeimmät edut?

Tämä antaa meille mahdollisuuden osoittaa kaikille sidosryhmillemme panostuksemme kestävien liiketoimintakäytäntöjen eteen. Tämä on myös yksi tavoistamme kertoa, miten välittämme työntekijöistämme, asiakkaistamme, ympäristöstä ja paikallisista yhteisöistä, joihin kuulumme.

Miten EcoVadis vaikuttaa IDÉ House of Brandsin kehittymiseen?

EcoVadis antaa meille mahdollisuuden mitata, kuinka hyvin meillä menee ja millä osa-alueilla meidän pitäisi kehittyä. On meidän etu, että toimintaamme ja menetelmiämme tarkastelevat asiantuntijat, jotka ovat työskennelleet monien suurten ja globaalien yritysten kanssa. Tämä antaa meille mahdollisuuden verrata itseämme muihin alan toimijoihin sekä muihin johtaviin organisaatioihin, joista monet ovat myös asiakkaitamme.

Blå ISO 9001 logo 

LAADUNHALLINTA

Toimintamme sertifioinnista hyötyvät sekä asiakkaamme että me itse. Strukturoitu laadunvarmistus ja tehokkaat prosessit mahdollistavat sen, että voimme tarjota asiakkaillemme parempaa ja johdonmukaisempaa palvelua kaikista toimipisteistämme Pohjoismaissa.

ISO 9001 - LAATUJOHTAMINEN

ISO 9001 on kansainvälinen laadunhallinnan standardi, joka päivitettiin vuonna 2015 paremmin vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden yhteiskunnan vaatimuksia. ISO 9001 antaa organisaatioille reseptin, jonka avulla yrityksen tulisi täyttää asiakkaiden odotuksia vastaavat laatuvaatimukset. Standardi ottaa erityisesti huomioon monimutkaiset toimitusketjut, joita meidänlaisten yritysten on tärkeää osata hallita. Hyväksyntämme on uusittu joka vuosi vuodesta 2004 lähtien, päivittyneiden standardien mukaisesti. Suomen yksikkömme on sertifioitu ensimmäisen kerran vuonna 2018.

YMPÄRISTÖPOLITIIKKA

IDE House of Brands pyrkii toiminnassaan kestävään liiketoimintaan, joka kunnioittaa ihmisiä, yhteiskuntaa ja ympäristöä, ja joka turvaa nykyisille ja tuleville sukupolville hyvät elämisen mahdollisuudet.

 

ISO 14001 – YMPÄRISTÖJOHTAMINEN

Ympäristöjohtamisen kansainvälinen standardi tarjoaa työkaluja ympäristöasioiden hallintaan ja ympäristönsuojelun tason parantamiseen. Se auttaa luomaan järjestelmiä, joiden avulla vähennetään organisaation kielteisiä ympäristövaikutuksia sekä muodostetaan kestävämpiä organisaatiomalleja. Näin toimimalla voimme säästää sekä kustannuksia että energiaa ja huolehtia ympäristöstä paremmin tulevia sukupolvia varten. Standardin vaatimukset päivitettiin vuonna 2015 muun muassa parantamalla yhteensopivuutta muiden johtamis- ja valvontajärjestelmien kanssa. ISO-standardi käyttää ns. PDCA-menetelmää (Plan Do Check Act).

bluesign® SYSTEMPARTNER

IDÉ House of Brands haluaa näyttää esimerkkiä alallaan ja on ylpeä voidessaan kertoa olevansa yksi bluesign®-järjestelmäkumppaneista.

 

Bluesign® on standardi, joka lisää tekstiilituotannon vastuullisuutta varmistamalla, että resursseja käytetään vastuullisesti jokaisessa tekstiilinkäsittelyvaiheessa, ja että tuotanto aiheuttaa mahdollisimman vähän haittavaikutuksia ihmisille ja ympäristölle. Järjestelmän tavoitteena on taata tuotantoketjun maksimaalinen vastuullisuus. Bluesignin® kanssa työskentelevät brändit ja valmistajat noudattavat tiukkoja vaatimuksia, joilla suojellaan vesistöjä, ilmaa, maaperää sekä tekstiilien parissa työskenteleviä ihmisiä.

 

Järjestelmäkumppaneidensa kanssa bluesign® tekee pitkäjänteistä yhteistyötä estääkseen terveydelle tai ympäristölle vaarallisten kemikaalien käytön koko tekstiilin tuotantoketjussa, aina kuidusta ja väriaineista kankaaseen ja valmiiseen tuotteeseen saakka. Varmistaakseen tämän bluesign® jäljittää tekstiilien vaiheet tuotantoprosessin aikana, ja valvoo tuotannossa käytettäviä resursseja – raaka-aineista kemiallisiin komponentteihin, veteen ja energianlähteisiin. Yksittäinen tuote tai osa sen raaka-aineista voi saada bluesign®-merkinnän vain tarkkaan määriteltyjen kriteerien perusteella, jotka varmistavat tuotteen mahdollisimman korkean turvallisuustason kuluttajille sekä mahdollisimman vähäisen vaikutuksen ihmisiin ja ympäristöön sekä vastuullisen resurssien käytön.

 

 

Bluesign® auttaa kumppaneitaan myös koulutuksessa ja vaikutusraportoinnissa sekä tarjoaa kumppanihakemiston eri tuotteiden valmistajiin. Me olemme vasta alussa yhteisellä matkallamme, mutta olemme vakuuttuneita siitä, että tämä kumppanuus tulee auttamaan meitä saavuttamaan omia vastuullisuustavoitteitamme. 

 

 

IDÉ House of Brands ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet

YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelma Agenda 2030 tähtää äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen, jossa otetaan ympäristö, talous ja ihminen tasavertaisesti huomioon. Me IDÉllä olemme valinneet 5 tavoitetta, joihin uskomme toiminnallamme pystyvämme vaikuttamaan, ja näiden tavoitteiden eteen teemme lujasti töitä.  

 

Lue lisää