Mitä on viherpesu?

Ja vielä tärkeämpää - miten paljastaa viherpesu? Kysymällä oikeat kysymykset.

Lue lisää eri kestävistä vaihtoehdoista

Maailma on kestävän kehityksen vaiheessa 

Tämä tarkoittaa sitä, että tämän päivän valinnoilla vaikutetaan seuraavien sukupolvien mahdollisuuksiin ja siksi meidän tulee tehdä kestäviä valintoja jo nyt.

Bränditoimistot ovat viime vuosina tehneet töitä promotoidakseen ekologisempia ja ympäristöystävällisimpiä vaihtoehtoja tarjolla oleviin valikoimiin. Olemme saavuttaneet jo paljon kehittämällä tarjolla olevia profiilituotteita uusiutuvista raaka-aineista kuten vehnä, RPET sekä pahvi. Samalla useiden tuotekategorioiden tuotantomenetelmät ovat muuttuneet paljon ympäristöystävällisimmiksi.

ISO sertifikaatti 

IDÉ House of Brands tekee tiivistä yhteistyötä ISO ja Norjan Eettisen kaupan järjestön kanssa. Vuonna 2014 saimme alamme ensimmäisenä yrityksenä ISO-sertifikaatin ISO 9001-laatujohtamiselle sekä 14001:2015 ympäristöasioiden hallintaan. Ympäristöasiat ovat tärkeitä meille ja me olemme ylpeitä alamme kehityksestä.

 

Mitä alallamme tapahtuu?  

Muovin kulutuksen vähentäminen on meidän kaikkien yhteinen haaste. Me emme voi kieltää, että alallamme myydään monia muovituotteita. Tapamme ratkaista tämä haaste on tuottaa vastaavia tuotteita uusiutuvista tai hajoavista raaka-aineista. Kuvittele, että olet 100 000 kävijän festivaaleilla ja alkaa sataa. Kaikki saavat logollasi varustetun sadeponchon ja festivaalien loputtua 50% näistä ponchoista on jätetty festivaalialueelle. Eikö olisi parempi, että nämä ponchot olisi valmistettu hajoavista raaka-aineista? Ehdottomasti! Parempi ympäristölle ja erityisesti parempi sinun maineellesi.


 

Mitä on viherpesu? 

Kestävän kehityksen myötä on myös tuotteiden markkinointi kehittynyt ja käsitteestä viherpesu on tullut ajankohtainen. Viherpesulla tarkoitetaan harhaanjohtavaa markkinointia, missä tuote esitetään “ympäristöystävällisenä” ilman, että tuotteen tuotannon haittoja mainitaan. Markkinoinnissa ei ole lupaa käyttää yleisiä kuvauksia kuten “ympäristöystävällinen”, “kestävän kehityksen mukainen” tai “ekologiset tuotteet” ilman täydentävää tietoa. Viestin tulee olla selkeä ja tasapuolinen, tarkka sekä dokumentoitu. Kuluttajaviranomaiset pitävät huolen, että markkinoinnin viesti kestävän kehityksen mukaisista tuotteista ei ole markkinointisäädösten vastainen.

 


EKOLOGISTEN TUOTTEIDEN MARKKINOINNIN 7 SYNTIÄ

  • 1. salassapito

    Markkinoinnissa käytetään vain tuotteen hyviä ympäristöystävällisiä ominaisuuksia, kun taas tuotantoon liittyvät negatiiviset ominaisuudet jätetään mainitsematta. Esimerkiksi: paperi kestävän puutuotannon metsistä ei välttämättä ole ympäristöystävällinen, jos se tulee paperitehtaalta, joka päästää luontoon suuria määriä jätevettä paperinvalkaisusta.


  • 2. puuttuvat dokumentit

    Tuotteita, jotka myydään kierrätettyinä ilman, että sitä voidaan dokumentoida.


  • 3. epätarkkuus

    Tuotetta kuvataan sanoilla “ekologinen” tai “ympäristöystävällinen”. Kummatkin ovat epätarkasti määriteltyjä käsitteitä, joita ei voi dokumentoida.

  • 4. väärennetty merkintä

    Tuote, jonka väitetään olevan ympäristösertifioitu tai –merkitty ilman että tämä pitää paikkansa. Itsetekaistut käsitteet ja/tai merkintäkonsepti.


  • 5. merkityksetön

    Tuote, joka myydään muuna kuin se on. Esimerkiksi metallituotetta voidaan markkinoida ftalaatti-vapaana vaikka ftalaatteja ei käytetä metalleissa.


  • 6. valinta kahden pahan välillä 

    … tuotteella on ympäristöystävällisiä ominaisuuksia. Esimerkiksi ekologinen tupakka tai kestävän kehityksen mukainen kahvi.


  • 7. valhe

    Tuotetta myydään tai markkinoidaan ominaisuuksilla, jotka ovat valhetta..