NÄIN ONNISTUT TUOTEMEDIAN KANSSA

Julkaistu 26.01.2023 
Tekijä: Mari Søtvedt Oulie
Lukuaika: 2 min.

Onko tuotemedia sinulle uusi koncepti ja kaipaat pikaisen perehdytyksen siihen, miten tuotemedia parhaiten toimii markkinointikanavana? Vai oletko työskennellyt tuotemedian parissa jo jonkin aikaa ja haluat vinkkejä? Oltuani 15 vuotta alalla, sekä myynnin puolella, että nyt markkinointipäällikkönä, halusin jakaa nyt hieman kokemuksestani.

Tee tuotemediasta osa markkinointisuunnitelmaasi. Jokainen kampanja ja tapahtuma alkaa nyt, tekemällä suunnitelman loppuvuodella. Projektipäällikkömme tarvitsevat vain lyhyen briiffauksen, jossa tulee esille tavoite, viesti jonka haluat viestiä ja käytännön tiedot. Tämän jälkeen saat valmiin esityksen sähköpostiisi, joka voi toimia työkalunasi koko vuoden.

35 vuoden aikana olemme oppineet miten tärkeää on aloittaa projektit tarpeeksi aikaisin. Onneksi pääsiäinen, kesä ja joulu tulee joka vuosi samaan aikaan. Mutta jos tahdot esim. treenivaatteita omalla muotoilulla ensi kevääksi, niin tulisi projekti aloittaa jo Marraskuussa. Olemme tehneet vuosikalenterin johon olemme lisänneet vuoden ''tärkeimmät'' tapahtumat. Tämän työkalun avulla on helppo suunnitella sinun tuotemedia tarpeesi.

Monet meidän asiakkaistamme ovat hyviä suunnittelemaan. Omasta kokemuksestani kuitenkin oppineena huomaan, että moni asiakas on myös usein myöhässä projektien aloittamisessa. On uskomatonta miten paljon aika vaikuttaa asioihin. En voi tarpeeksi usein toistaa sotä, että AIKA ON AVAIN KAIKKEEN.

Kommunikointi ja kohderyhmä

Hyvä kommunikointi on tärkeää menestymisen osalta. Hyvä kommunikointi lisää huomattavasti mahdollisuuksia onnistuneeseen yhteistyöhön. Ole aina selkeä sinun tavoitteessasi ja tarpeistasi. Jos jokin asia menee pieleen, niin se johtuu usein viestintävirheestä.

Jos puhumme markkinoinnista, emme pysty mitenkään olla puhumatta kohderyhmästä. Kenelle tuote on tarkoitettu ja mihin käyttötarkoitukseen? tuote ja viesti kulkee käsikädessä ja vastaanottajan tulisi nähdä konteksti niiden välillä. 

Käyttöarvo, laatu ja muotoilu

Ensimmäinen asia mihin keskittyä on käyttöarvo. Vastaanottajan tulisi pystyä käyttämään tuotetta pitkään jotta tuote olisi mahdollisimman kestävä vaihtoehto. Jos vastaanottaja näkee käyttöarvon tuotteessa, tällöin tuote tulee käyttöön enemmän jolloin sinun yrityksesi logo näkyy useammin. 

Toinen selkeästi näkyvä muutos tuotemedia alalla on ''laatu korvaa määrän'' trendi. Kun minä aloitin projektikordinaattorina IDÉllä vuonna 2008, tehtiin paljon sitä, että hankittiin vain halvin kuulakärkikynä ja niitä ostettiin tuhansittain. vuonna 2023 tämä ajatusmaailma on jo unohdettu. Meillä on tavoitteena aina panostaa laatuun ja meidän iloksi asiakkaamme yleensä valitsee myös laadukkaimman tuotteen. Tämä on yksinkertaista brändin rakentamista. Tahdotko huonolaatuisen tuotteen joka edustaa sinun yritystäsi ja menee heti roskiin kun tuote on saatu?

Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on tuotteen muotoilu ja miten tärkeä se on. Tiedämme mistä pidämme ja mitä haluamme käyttää. Siistin näköinen tuote tulee helpommin käyttöön. Ajattele taas sinun kohderyhmääsi, 23-vuotiaan pojan ja 55-vuotiaan naisen välillä on suuri ero. 

Nopea yhteenvedon näistä 2 minuutista, jotta voit viedä jotain takaisin pomollesi; Oikea viesti oikealla tuotteella, jossa on tyylikäs muotoilu, on avain menestykseen.

Tsemppiä!

 

Mari Søtvedt Oulie
Markkinointipäällikkö